Idrottsgalan 2012

17 Jan

Jodå, vi var på plats. Jag och Hanna samt andra ungdomar som under året hade varit på läger som Hello Sweden höll i och om jag förstod det rätt så var det flest skidungdomar (det märktes tydligt under galan för så fort de nämnde skidåkare så var det ett jäkla skrikande och de satt bakom mig så jodå, jag hörde…). Hur som, en trevlig eftermiddag/kväll bjöd Hello Sweden på!

Vi checkade in på hotellet och sedan buss till Skandiahuset där vi först fick lyssna på en Karin Magnusson som pratade om rätt mat vid träning. Intressant men framförallt lärorikt. Ungdomarna fick en bok och givetvis ska vi läsa den båda så jag kanske skriver om det sen. Här är lite av de viktiga saker att tänka på:

Efter föreläsningen slängde de in en trollkarl som var himla duktig, små trix, små luriga trix och så med små kommentarer som gjorde att man trots tröttheten man kände då efter intensiva dagar, så satt man där och fnittrade. Roligast var väl när han bad en mamma att tänka. Sedan frågade han om det var första gången för henne eller hon hade tänkt tidigare… Vi fick mat efter trollkarlen innan vi åkte vidare med bussen till Globen och idrottsgalan.

Det hade väl gått 10 minuter innan jag kände en tår som brann därbak. Det är speciellt med sådana här galor tycker jag, det är känslosamt och det ger gåshud, tårar och faktiskt en vilja att själv vilja prestera mer. Tänk alla dessa idrottare, som år ut och år in, varje vecka, varje dag, varje pass, kämpar och sliter, tränar på, biter ihop, medgångar och motgångar och så inte bara lyckas man och vinner utan man blir även nominerad till en gala där man får pris för att det finns fler än föräldrarna som tycker att man gjort något bra… Lite bonus på allt man är glad och nöjd över, över sin prestation, RIKTIGT bra bonus.

En enda friidrottare var nominerad och hon vann! Moa Hjelmer, årets nykomling. Och det var nog här första tåren kom, hon var rörd, sa något fint och det var svårt att bli känslosam. Sedan fortsatte tårarna komma med jämna mellanrum, en fin gala och riktigt kul att vara där!

Men nu vill jag hem! Sitter på centralen, väntar på tåget, dricker kaffe och vill hem. Jag vill hem och börja plugga, sätta mig in i allt material som kom förra veckan och så vill jag träna! Efter gårdagens inspiration så vill jag hem och springa!

Kommentera

