Malin – kulstötaren

2 Feb

Jag var kaxig, jag blev stirrig men sedan har jag samlat lite goda råd och nu är jag lugn. Inte för att jag känner att jag är i närheten av att vara kulstötare utan mer lugn för att jag tänker gå in och köra min grej, göra så gott jag kan och oavsett hur det går så har jag åter igen utmanat mig själv och det är ju det jag vill göra i livet.

Här är goda tips jag fått som jag nu i eftermiddag ska plugga in och ikväll träna in:

Veteranvännen Maria: Stöter du med ansats eller stillastående? I båda fallen är det benen du ska använda för där är du superduperstark! Tryck i ända nere från tårna! Använd benen som en katapult. Jobba nerifrån med böjda ben och låt hela kroppen komma med och trycka kulan uppåt. Armbågen ska stå rakt ut bakom kulan, inte peka neråt för då får du ingen kraft. Kulan ska vila innanför fingrarna, inte nere i handflatan. Tänk på att hålla kulan tätt intill halsen och låt armbågen trycka på bakom kulan så det inte blir ett kast. Om du vill stöta stillastående ( om du är högerhänt), står du med vänster höft fram mot kulsargen och vänster fot framme vid den.(din navel pekar då mot kl. 3 om man ser ringen som en klocka) Du böjer på höger knä, har kulan snett ner bakom höger öra och armbågen stående rakt ut, inte neråt. Du kan gunga lite upp och ner med höger knä och sedan ta i av bara den, trycka höger höft framåt explosivt samtidigt som höger arm och armbåge skjuter på bakom kulan. Det blev väldigt många tips, och svårt att beskriva hur man egentligen gör! Vi får testa när vi ses! Du får köra lite extra armstyrka också, det kan aldrig skada ;-).

Elise Malmberg: 1. Först och främst så är det viktigt att ta tid på sig och inte stressa när man ställer sig i ringen. Ta den tid du behöver! 2. Tänk på att bygga upp mycket fart innan utstöten och jobba snabbt med fötterna. 3. Håll överkroppen kvar så länge som möjligt, alltså håll blicken fäst på bakändan av ringkanten så länge det går. 4. Ha högerbenet (om du är högerhänt) lagom böjt och under dig så att du kan trycka till med det i utstöten. 5. Försök att vänta ut stöten så länge som möjligt, så att vänsterarmen har hunnit vändas runt och skapat en ”pilbåge” över bröstet. Här är ett mentalt tips som jag kör på ibland: 6. Om man är arg eller trött på någon person, så kan man tänka att den sitter vid längden av ens personliga rekord och skrattar åt en. Om du då stöter vid perset eller länge så får fienden en smäll på käften och du har vunnit! Eller kom helt enkelt på ett eget sätt att tagga till på! Hoppas att det kan hjälpa dig i jakten på nya rekord och lycka till i kultävlingen!

Julia Wiberg och Micael LjungbergOm du ska stöta med ansats (glid) är det bra att tänka på att du ska 1. vara avslappnad i kroppen fram till själva utstöten då du verkligen ska ladda på:)  2. Upp med högerarmbågen 3. Böj på benen och försök falla bakåt(utan att räta på ryggen) in mot ringen. 4. Sträck ut hela kroppen i utstöten. Det var en mixad Julia och Micke hjälp:)

Med dem tipsen kan väl vem som helst bli en kulstötare… Jag vet också nu att kulan väger 4 kg och jag vet hur det känns för jag tävlade i kula när jag i sensomras var med och deltog i Castorama. 6,66 m stötte jag då. Ska bli intressant hur det går på SM men jag har blivit lite starkre, i både överkropp och ben sedan dess så jag hoppas på bättre resultat och jag kommer sikta mot 7 meter. På nedan bild ser ni vilken stil jag körde i somras…

Kommentera

