Säsongen är över och jag klarade inte mitt mål…

21 Feb

Visst ser jag glad ut över mitt 60 meters silver? Det var jag också, sen, när jag hade surat klart över att säsongen nu var över och jag insett: – Jag har inte klarat mitt mål

Mål. Man sätter upp dem. Vissa har snälla, andra lite djärvare men alla som sätter upp mål vet hur man ser målet under resans gång, man vill så gärna, man är nära och när man tar det så är det en riktigt härlig känsla över att man inte lyckats. Men. Om man inte klarar det?

Jag pratade lite om mål med Susannes syster Annika på en tävling i Malmö. Det var lite om att man ska ha det med i tanken när man nästa gång sätter upp ett mål, man kanske satte det för högt, för långt bort, hel onåbart. Och när jag vände det på mig så nja, kanske det var det jag hade gjort. Jag hade ju inte tränat i höst som jag planerat, jag var medveten om det, jag hade valt att prioritera mitt företag så ja, kanske.

Nästa sak och det var det som fastnade, att jag kanske var mer jämn denna säsong. Så jag har nu kollat igenom förra årets tävlingar och ser följande tider: 9,19, 9,17, 9,16, 9,07, 8,94.  Egentligen var det bara sista tävlingen, mitt förra SM, som var under 9 sekunder. Jag var jämn i början och så tog jag ett skutt i slutet. Hm. Räknar jag ut medelvärdet får jag 9,11 sek.

Och så över till detta år. 8,89, 8,93, 8,90, 8,92, 8,93. Det första som slår mig att jag varit himla jämn. 5 lopp och alla inom 4 hundradelar, kan det bli mer jämnt… Det andra som slår mig är att alla är under 9 sekunder, vilket bara 1 lopp var förra året och när jag räknar ut medelvärdet så får jag fram 8,91. Då får jag ett annat tänk för då ser jag att jag har förbättrat mig sedan förra året med 20 hundradelar, det är en hel del. Och tänker jag ytterligare så hade jag 8,94 förra året och ville i år ner till 8,75, det är ju ca 20 hundradelar.

Mycket tänk här… Men tänk och framför allt tänka om när det inte blir som man tänkt, är faktiskt ganska bra. Det känns bättre nu när jag skrivit upp och sett svart på vitt, jag förstår att jag nog tänkte att jag var bättre förra året än vad jag var, att jag därför svävade iväg lite när jag satte mål, att jag blivit mer jämn detta året, att allt känns bättre. Att jag har förbättrat mig massor sedan förra året, jag har hittat små saker jag faktiskt kan vara både glad och stolt över, jag kan nu lägga denna säsong bakom mig och känna mig nöjd och det känns bra. Riktigt bra. Nu är det bara att blicka framåt. Vad spännande!

Kommentera

