Hannas tur för SM…

24 Feb

Bara dagar efter mitt SM fick jag mail på Facebook från en veteran men även tränare inom friidrotten som skrev några rader om att han mindes Götalandsmästerskapen 2010 där Hanna dominerade stort och lite om att han sett att det nu går trögare men att han hoppas hon fortsätter ”bita ihop” och jag blev så glad. Dels för att det inte bara var jag och Hannas familj som var så galet stolta och glada den där helgen i Karlskrona (jag kunde knappt gå utan hoppade fram hela helgen, Hanna tog 3 guld, 1 silver och 1 brons, hon hoppade tresteg samtidigt som det var kula och medan hennes mormor ”fnissberättade” stolt att det var hennes barnbarn som tävlade som de bredvid pratade om och att jag då och då fällde lyckotårar för vem vill inte se sitt barn så glad… och tidningen sprang efter henne hela tiden). Men även för att han inte tänkte det utan faktiskt skrev några rader, det gladde oss båda väldigt mycket!

Hade SM varit 2010 hade Hanna haft väldigt stora chanser att ta flera medaljer och även guld, hade SM i början av förra året hade hon fortfarande haft stora chanser men sedan i somras så kan man inte riktigt veta. Hur det ska gå, vilka chanser har hon, har hon några? I helgen är det SM. 60 meter, längd och tresteg som gäller och om man kollar på statistiken så får jag några tankar…

60 meter – Hanna ligger 12:a och är väl den gren jag tror att hon har minst chans att ta medalj. Vinnaren är givet, Irene, hon är så supersnabb att det är grymt, ligger på kvinnotoppen och under henne sen är det många riktigt snabba tjejer. Jag hoppas dock att Hanna får bra lopp, slår sitt årsbästa på 8,08 och ännu ”kuligare” om hon tar sitt rekord på 8,04. Hade hon kommit under 8 sek så lovar jag att jag ska springa ärevarv! Eller nja, vet hon om det så kommer hon medvetet att inte springa snabbt så Hanna – Jag ska inte springa ärevarv!

Längd: Hanna ligger 6:a på listan men det är många under där som kan mycket mer än det de hoppat. Det är också så att på stora tävlingar tänds det till lite extra mycket och rekord slås mer än vanligt, jag tror att den som vinner kommer även leda årslistan och jag tror att det kommer bli en vinst uppe på 5,60 längden. Jag hoppas Hanna får bra hopp med bra känsla, att hon är nöjd. Hon får gärna ta sitt rekord och hon får jätte gärna hoppa över 5.50 m som är en magisk gräns.

Tresteg: Hanna ligger 7:a och samma här, många duktiga tjejer under. Jag hoppas dock på samma som på längden, att hon tar sitt årsbästa på 10,82 men även tar sitt rekord på 11.02. I både längd och tresteg är jag lite orolig över hennes fot som hon känner av och gör ont vid hopp, jag hoppas det går att medverka fullt ut.

Tar hon medalj så får hon vara jätte nöjd! Det är en bra bonus men främst tycker jag att vi ska se till hennes resultat, att hon tar eller ligger nära sina rekord (det tyder att hon är jämn), att hon har en bra känsla med sig från denna säsong till utomhus. Lite skönt tycker jag också att hon inte har det minsta kravet från någon. Alla vet att det varit tungt, få tror säkert på att hon tar medalj, Gud vad skönt… Men mest hoppas jag att hon mår gott, har ett leende på läpparna, går in i sin bubbla och gör sin grej. Allt att vinna, inget att förlora. Det stämmer ju verkligen in.

Oavsett hur det går, så är jag så himla stolt att hon är med, att hon inte har slagits ner totalt av att det varit tungt, att hon inte slutat, att hon ändå ser ljuset i tunneln, att hon fortfarande vill. För det får hon 10 guldmedaljer av mig av 3 möjliga! Och då ska jag även ”studsdansa” fram, precis som jag gjorde i Karlskrona 2010…

Kommentera

