Vara nöjd eller följa hjärtat…

4 Apr

När jag är ute på Internet händer det ofta att jag bläddrar hit och dit, följer en länk, läser, hittar ny länk och varje gång hittar jag något intressant (givetvis, annars bläddrar jag ju bara vidare till jag hittar något…) och idag hittade jag en man, en entreprenör som skrev något liknande:

Jag startade mitt företag 2008 och sedan dess har jag arbetat varenda dag. Varje dag har jag antingen jobbat, planerat eller tänkt på mitt företag men konstigt nog så känns det inte som om jag jobbat sista 4 åren…

Intressant tyckte jag som klickade vidare till nästa blogg och där var en tjej som beskrev varför hon startat eget – För att jag vill ha friheten att göra vad jag vill, när jag vill och var jag vill. Just nu befann hon sig i ett varmt land, bredvid en pool och därifrån skulle hon jobba kommande 3 veckorna. 

Jag tänker lite på hur jag växte upp. Hitta ett jobb, håll fast vid det, ligger det nära byn så är det jätte bra. Och så sista orden – Sen kan du vara nöjd! Och det är inget fel på det, min familj lärde mig bara det de själva hade blivit lärda, de ville mig väl, de ville att jag skulle vara nöjd, en känsla man vill att ens barn ska tycka och känna. Men jag vet att när jag var runt 20, jag var gravid med Hanna, några vänner reste iväg, några flyttade utomlands och jobbade och jag var lite halvchockade – Kan man göra så, får man göra så? Sakta men säkert med åren har jag lite dragits åt människor som gjort något mer ”out of the box”, jag tycker att det har varit wow, har gärna lyssnat, drömt mig bort men själv varit kvar för nöjd är ibland väldigt bra om det praktiska funkar till 100 %. Jag hade Hanna, inte ville jag ut och göra något galet, givetvis ville jag finnas här och vara med henne när hon växte upp. Så jag var nöjd och har haft det bra. Men, jag vill ju inte bara vara nöjd, jag vill mer…

Nu är hon större och nu har de där små drömmarna jag haft i många år blivit starkare och större. Eget företag sedan förra sommaren som än så länge bara är vid sidan av, en utbildning som är så galet intressant att jag kommer på mig att sitta och nicka hela tiden och drömmar som blir tydligare och tydligare. Vad vill jag? Vad vill jag verkligen göra, vad tycker jag är kul, om jag får drömma fritt, vad skulle jag göra då? Och så drömmer jag och tänker – Ett steg i taget, allt har sin tid, du är på väg, äntligen följer du hjärtat…

Kommentera

