The book

26 Apr

Då och då läser man en bok som man bara känner ett stort WOW! Förra fredagen började jag på en bok och redan vid tredje, fjärde sidan så satt och nickade, tänkte – JA, så är det!!!

Toppen bok om man är företagare och känner att man har alldeles för mycket att göra men man kan läsa boken ändå och se hur de valt att leva sitt liv. Jag tror dock att många går till försvar när de läser boken att så kan man inte göra, så lever inte alla, att det finns annat viktigt i livet, att alla inte vill leva ”galet” men jag tror att det i så fall bottnar i att man själv måste försvara sitt sätt att se på livet. För det känns inte som boken är skriven för att ”sätta dit” någon för fel sätt att leva sitt liv utan mer visa att såhär kan man också göra, såhär lever jag och jag har aldrig mått bättre. Den skakar om.

En fattig fiskare satt på stranden när en rik affärsman kom förbi.- Varför sitter du här och latar dig, frågar han? Varför är du inte ute och fiskar? frågade affärsmannen. – Därför att jag har fångat tillräckligt med fisk för idag, svarade fiskaren. Nu sitter jag här och njuter av eftermiddagssolen.Affärsmannen skakade på huvudet. -Nu när du har tid skulle du kunna fånga mer fisk. Inte bara sitta här och göra ingenting. – Vad skulle jag göra med den fisken? undrade fiskaren. -Du skulle kunna sälja den och tjäna massor av pengar, sa affärsmannen. Du skulle kunna köpa en större båt med kraftigare motor och fiska ännu längre ut i havet. Då skulle du fånga ännu mer fisk och tjäna ännu mer pengar. – Vad skulle jag göra sedan? undrade fiskaren.- Då skulle du kunna dra dig tillbaka och bara njuta av livet.- Det är ju det jag gör nu…

2 svar to “The book”

  1. Fotograf u.norman 26 april 2012 den 12:59 e m #

    Klockrent utdrag!

    • Malin 27 april 2012 den 10:31 e m #

      Visst är det! Säger verkligen en hel del…

Kommentera

