Världsungdomsspelen 2012 del 1

10 Jul

13 timmar. 11 timmar. Och 6 timmar. Det är helgens resultat på Världsungdomsspelen på Ullevi i Göteborg. De där stolarna är inte sköna, iaf efter så många timmar men – det var det värt! En fantastisk kul tävling, tror att det är 12 grenar som är igång – samtidigt. Hela tiden något att titta på, någon att heja på, krama, prata, trösta…

Trösta gjorde jag bara i 2 min och Hanna efter en gren (gudskelov är hon inte ledsen länge) men jag såg väldigt många (tjejer) som grät i helgen och mitt hjärta klarar inte riktigt med det. Helst av allt hade jag velat gå fram och ge en kram. Eller en glass för det kan också funka ibland… Men mest säga att det blir bra, det ordnar sig, det är inte nu du ska vara bäst, det är inte hela världen… Men just där och då när besvikelsen och tårarna kommer, då är det allt. Då rasar allt, förväntningarna, lusten, drömmarna. Jag förstår det. Och på något sätt tror jag att det är viktigt att få ut, gråta, svära, sparka (inte på levande saker dock…) och sura men bara en stund för sedan gäller det att resa sig upp och se framåt, inte fastna i det gamla. Det som skiljer vinnaren från förloraren är att vinnaren reser sig en sista gång…

Några som jag blev imponerad av i helgen:

  • Att man får ihop en sådan här stor tävling. Jag vet inte hur många som deltog men i vissa grenar var det nästan 100 deltagare…
  • Fina och härliga Rebecka vann F19 tresteg. Och inte bara med personligt rekord, ett till hopp runt samma längd utan hon gör det med en livsglädje och stort leende för att inte prata om den andra tiden – hon sprider sådan glädje och energi, man blir glad när man träffar henne!
  • Linnea Lindblom F14 hoppade höjd (som varande mellan klockan 9 och 13…) och inte bara vann utan gjorde det på 1.75m!!! Heeeelt galet bra!
  • Min Hanna… Givetvis imponeras jag ständigt och mycket av min Hanna men främst imponeras jag numera av att hon i längd och tresteg går in och ser varje hopp som ett nytt, oavsett hur det gått tidigare. 2 övertramp, ja, då kör hon på i det sista, ingen rädsla där inte. Det tycker jag är mycket bra!
  • Hoff vännen… Jag ska skriva sen om längden men Hoff vännen hoppade ett övertramp som bara var ett liiiitet övertramp och jag kunde inte hålla mig utan frågade om de inte kunde mäta det ändå. 5.80m… Jissus!
  • KlubbKajsa – Hon tog sitt kulrekord BIG time och tog bronset! Och bronset tog hon även på 600 meter där hon åter igen kapade sitt rekord BIG time!
  • KlubbKalle tog sitt rekord på 800 meter med 4 sekunder med en riktigt bra spurt på slutet
  • Irene Eklund. Tror alla i friidrotts Sverige numera känner till den snabba 15-åriga tjejen för hon är snabb! 11.73 hade hon på 100 meter och med den tiden hade hon vunnit över kvinnor… Och den tiden ligger numera som 5:a av de bästa resultatet i år. I kvinnoklassen. Även på 300 meter swischade hon förbi och det ska bli spännande att se hur hon utvecklas!
  • Wictor Petersson P14. 2:an i kula hade 13,62, Wictor hade 18,50. I diskus var det flera som låg precis under 50 meter men 2:an gjorde ett skutt upp till 57,08 och så kom Wictor som 1:a med 61,51. Samma här, ska bli spännande att följa. Det jag också gillar här är att Wictor är en fin kille och har trevliga föräldrar, ödmjuka och bra.
  • Jag imponerades av F15 Patricia Striner som ställde upp 200 meter med kvinnor. Helt orädd den där tjejen och med ett leende, skratt och en liten ”spillevink”, man blir glad när man ser henne.
  • Jag imponerades av F16 där tresteg var över 12 meter, riktigt bra!
  • Julia Svärd Axelsson vann kula F16 och samma här, med ett leende! Både på arenan och utanför, behöver jag tjata mer om det men  man gläds så oerhört mycket mer om det är ungdomar som är ödmjuka och bra, det är Julia.

Och längre rapport om tävlingen kommer senare, den där Hanna ska väl först se till att vakna och skicka över bilder…

 

Ett svar to “Världsungdomsspelen 2012 del 1”

  1. Hanna hoff 10 juli 2012 den 11:43 f m #

    Tänk om mitt hopp hade varit godkänt,wow!
    Väntar på att läsa ”längd-rapporten” 😀
    Stötte han wictor 18 meter!? 😮 imponerande! 🙂

Kommentera

