Stöddig – vikt

16 Jul

Lika mycket som jag tjatar om att inte stå och hoppas att konkurenterna misslyckas utan istället att du lyckas, lika mycket tycker jag att det är samma med vikten. Bry dig inte så jäkla mycket om vad som står på vågen, vilka siffror den visar.

För någon vecka sedan kom jag i samspråk med ett gäng tjejer. Vi kom in på vikt efter att den enda av oss som väger väldigt lite hade uttryckt sig följande – Jag är för tjock, jag trivs inte, det är alldeles för mycket med 56 kg. Jag vågar också gissa att en av tjejerna som var med väger mellan 90-100 kg.

Jag reagerade och sa givetvis några väl valda ord men hon stod på sig, hon får också vara missnöjd med sin kropp fast hon inte var tjock menade hon. Och jag höll med, klart hon får vara missnöjd om hon vill vara det men det jag reagerade var att hon nämnde vikten och inte det hon var missnöjd med. Som magen, rumpan eller något annat. Det var fokus på att vågen skulle stå på mindre. Och så reagerade jag också på att en vuxen kvinna kan vara så osmidig att ge en sådan kommentar inför en tjej som väger nästan dubbelt så mycket men det är en annan diskussion.

Det är så himla synd att det fortfarande är så mycket fokus på vågen och inte hur du mår och känner dig.

Kommentera

