Tomtespelen 2013

16 Dec

 

IMG_4551

Och så var dagen här – TÄVLINGSDAGS! Första för säsongen och givetvis kände vi lite pirr härhemma innan vi körde och fy, det var inget kul väder att köra i men vi var ute i god tid och vi var framme vid 9, 1 timme innan tävlingen började och Hannas längd var först ut. Hon värmde upp, funderade på hennes ansats (den var glömd, sist hon tävlade i längd var på ute SM i september och sedan dess har hon inte tränat ens tränat det) Men hon mätte upp, gjorde testhopp och jodå, det såg ut att bli på plankan så vi tänkte att vi börjar där och får väl sen ändra.

Första hoppet – SÅÅÅÅ långt! Och så fint så jag blev helt galet exalterad, tyvärr var det pyttelite övertramp och vi får aldrig veta hur långt det var… Andra hoppet såg inte lika bra ut och var också pytte lite övertramp. Tredje hoppet var däremot godkänt men det såg ut som hon inte fick någon höjd på hoppet och Hanna såg inte heller ut som hon tyckte det var super bra så därför blev vi väldigt förvånade när vi hörde – 5,55 meter!

WHAT?! Det är ju rekord! Det är första rekordet på 1,5 år för Hanna! Och har ni läst här ett tag så vet ni att det har varit tufft och lite svårare sista året, hon har kämpat på, tränat men det har varit jobbigt och så tillslut kom då detta och ni kan väl bara gissa vilka härliga flin vi fick på läpparna… Ett till övertramp, ett hon sprang igenom och ett på 5,39 (som också är ok) och vi lämnade längden väldigt glada om än trötta ben på Hanna. De hade bara varit 2 så 6 hopp var på 20 minuter.

IMG_4531

Sedan var det 3 timmars väntan… Fast det går ganska snabbt. Man äter lite, dricker kaffe, pratar med andra härligt folk och just här i Karlskrona är det många man känner och det är alltid lite extra kul. Däremot var vi som vanligt få från vår klubb och äldre ungdomar, det hade jag gärna sett ändring på. Och så var det då äntligen dags…

60 meter. För oss båda. Denna tävling hade inga grenar för Hannas ålder utan hon fick fint ställa upp i kvinnoklassen i alla 3 grenar så vi skulle nu får springa 60 meter tillsammans. Vi värmde upp och jag måste säga att jag tycker detta är så himla kul! Vi gör det tillsammans, vi småpratar, kör samma övningar och jag får en riktigt go känsla, det känns speciellt och jag är precis där jag vill bara – vid sidan om Hanna. Vi var båda glada, skrattade, skämtade men var ändå fokuserade på att springa. Jag har sista tiden på min utbildning tränat mentalt och sett mig tävla så jag var också fokuserad på det och det kändes bra.

Och så var det dags. Hanna på bana 5, jag på bana 8 och jag gjorde åter igen min mentala träning när vi stod där och väntade på visselpipan. På edra platser. Långt djupt andetag. Färdiga och så pang väldigt snabbt över. Inte resa mig för snabbt, jobba med armarna, knäna och så sträcka upp och bara köra.. Och det gjorde jag. I mål slog det dock mig att min mentala träning verkligen hade funkat för jag hade inte en aning om vem som vunnit, var jag kommit eller något, jag hade bara sprungit på min bana utan att se något annat, första tävlingen jag har klarat detta på. Tidigare har jag alltid sneglat, iaf haft koll på Hanna men denna gång var det bara jag och min bana. Wow…

Det visade sig att Hanna kom 2:a på 8.13, jag kom 5:a av 7 på tiden 8.95 och jag funderat lite på om jag var nöjd. Jag kom fram till ja… Det var under 9 sekunder, jag har varit skadad och inte tränat som jag önskat sedan i påskas, förra veckan hade jag maginfluensa och kroppen var helt slut i flera dagar och så var jag lite förkyld som igår. Och så tänkte jag på Hanna. Som kämpat, hade det tufft, inte tagit rekord på länge, på hennes resa, men så släppt det och plötsligt tog hon 5,55 i längd, man ska aldrig ge sig… ”Det blir inte lättare, du blir bättre” Jag är nöjd!

IMG_4541 IMG_4545

200 meter. Efter några timmar till väntan så var det dags för 200 meter (en gren Hanna inte var sådär jätte sugen på, som jag anmälde henne till, som hon halvskämtade och sa att jag tvingade henne men som hon trots eller därför sprang…) Zehra, Hanna och Elise fick samma heat och ovan ser ni före loppet och efter. Jag hörde någon kommentar från Hanna innan att var hon inte under 27 så skulle det inte bli fler 200 lopp så jag höll tummarna… och Hanna sprang in på 26,83 (åh, då ska hon alltså springa detta igen…)

Sammanfattning – 5:e plats för mig med resultat nära mitt rekord. För Hanna blev det 3 silver och ett finfint rekord i längd! Hon är givetvis supernöjd med längden och 60 och 200 m säger hon – Helt ok. Duktiga Elise Malmberg vann i samtliga grenar och det är helt ok att förlora över henne, tycker både jag och Hanna…

KUL tävling och nu LADDA OM, om 4 veckor är det dags igen! 

Kan ni inte låtsas i alla fall att ni är trötta, frågade jag och jodå, de kunde låtsas…

IMG_4546

2 svar to “Tomtespelen 2013”

  1. Ulrica 16 december 2012 den 10:48 e m #

    Bra jobbat, bägge två!! 🙂

    • Malin 19 december 2012 den 10:00 e m #

      TACK Ulrica 🙂

Kommentera

