Jag är i nuet, jag lyssnar, jag ser och jag möter, på ett helt nytt sätt…

28 Feb

I oktober träffade jag en kvinna på strax över 40 på tåget som några dagar i veckan åkte ner till Malmö för cellbehandling, hon hade fått bröstcancer. Jag lyssnade och grät nästan hela vägen ner till Lund där jag bytte tåg. Snyftade högt när jag slog mig ner bredvid en kvinna och jag ursäktade mig med att berätta att jag precis träffat min bekant med bröstcancer. – Men lilla vän, det kan gå bra, jag har också haft det och jag blev bra, svarade hon och så fick jag höra även hennes historia och mitt snyftande fortsatte… Men jag fick även 2 tips. Vilka tabletter som funkade bäst samt att det var viktigt att göra en gynekologisk undersökning för att kolla upp något speciellt som jag nu har glömt. Jag antecknade tipsen i min mobil och när jag var framme och kunde öppna datorn så mailade jag dessa råd till min bekant. Hon tackade hjärligt och jag var nöjd att jag kunde hjälpa till.

I början av februari träffade jag henne igen och blev så glad för hon såg mycket piggare ut! Hon berättade att hon var bättre, att hon snart skulle börjar arbeta så smått och så tackade hon hjärtligt för tipsen jag skickat – Tack för tipsen, jag ringde gynekologen, fick tid och gick dit och samma kväll opererades jag så verkligen, tack Malin.

Mötet med henne skakade om mig ytterligare en gång. Man vet verkligen aldrig i vilken situation man kommer, vilka man möter och vad man kan lära sig. Man kan vara i sin egen lilla värld men man kan också öppna upp och vara i nuet. För mig blir det uppenbart att jag tidigare inte riktigt var i nuet alla gånger men istället för att få dåligt samvete eller tycka att det är både sorgligt, ledsamt eller dumt att jag inte var det, så känner jag istället en stor lust i att det ska vara självklart för mig när jag ser framåt. Förr hade jag lyssnat på kvinnan med tipsen med ett halvt öra, kanske inte ens skrivit ner dem, kanske inte ens mailat min bekant och istället tänkt – Äh, hon vet säkert redan det.

Så jag är i nuet, jag lyssnar, jag ser och jag möter, på ett helt nytt sätt. Jag fångar upp, intryck, ord och lärdom och så för jag det vidare, inspirerar, visar och ger råd. Allt bara för att jag lärt mig att leva i nuet. Det finns bara ett här och nu, mitt framför oss, det gäller bara att vi ska välja att vara där också…

Skärmavbild 2013-02-28 kl. 07.56.32

Kommentera

