Min utmaning med Lisa PT

2 Apr

IMG_5561

Bakgrund – Jag såg att jag hade lugnare januari till mars och kände att jag verkligen skulle kunna ge allt i en rejäl utmaing, en riktig kick. Jag ville stärka upp min rygg/nacke, få lite snyggare armar, sexpack är snyggt, bli av med de där extra kg och så ville jag bli explosivt snabb. Jag ändrade lite längs resans gång, med tiden men även från explosivt snabb 60-meters löpare till uthållighet och mer löpning för att klara maran.

Första månaden – Svårt i början tänkte jag att det skulle kunna vara men nope, det gick väldigt bra första månaden. Det var kul, jag planerade, jag var helt inne i det, fuskade inget och jag gillade maten.

Andra månaden – Blev sjuk. Och förkylningen satt kvar samtidigt som privata saker rörde om i grytan (och i mitt huvud) och orken försvann, det fanns ingen motivation. Det var mycket på jobb, företag och plugget, allt var mycket och det vara mycket med allt.

Tredje månaden – Jag kände mig klar. Jag såg alla fördelar med att jag började, jag kände mig stark och jag kände mig i mål innan jag var där. Jag pendlade också jätte mycket från att ena dagen känna mig just i mål och att jag inte ”brydde mig” så mycket från att känna att jag visste brydde mig och ville kämpa som tusan ända in i mål. Men. Tredje månaden, hade jag nu kommit in i tänket och lärt mig massor, jag såg klart och tydligt hur jag vill och ska äta framöver. Och så tillbringade jag/vi en himla massa tid i köket för att experimentera, det här med att det är kul med mat eller att nyttigt kan vara kul, tyckte även Hanna var kul.

IMG_5758

Svåraste – Orken. Med tanke på var jag var innan så har det krävts enormt mycket planering och det är inte lätt, speciellt inte när man blir sjuk, det är rörigt privat eller man känner sig klar, då känner man inte samma motivation till att planera så strikt. Och att bli bjuden på massa dejter hade jag inte heller räknat med men gav mig många olika funderingar. Vilken bild ger jag av mig nu, hur strikt kan jag vara, hur strikt vill jag vara, är det person som kan stå ut med en tjej som gör sina val oavsett hur dumma man tycker dem är och slipper jag höra små pikar om det… Att vara iväg rent allmänt, beställa in annat, pilla bort, ställa krav… Tacka nej, ta med sig annan mat och äta det tillsammans med andra när man ser deras mat och bara tänker att det skulle man också vilja äta….

Saknat – Jag har saknat frukt. Sura godisbitar, ostbågar någon gång men mest frukt, fruktsallad. Jag har alltid druckit mycket mjölk men det har jag inte ens saknat. Majs saknade jag jätte mycket i början men inget i slutet. Men istället för att fokusera på det jag saknade, experimenterade jag friskt sista månaden och hittade MASSOR av annat gott och plötsligt saknade jag inte frukt så mycket.

Lisa PT Först ett upplägg, sen byte, sedan dra ner på dagar, sedan nytt upplägg och jag har känt mig besvärlig och liiiiite omständig, stackars Lisa… Sedan har det varit privat röra, mycket sjuk och lite fusk, lite gnäll, lite ifrågasättande om hur man gör när man dejtar, lite mer bökigt och gnäll och jissus! Jag har känt flera gånger att hon får väl ändå tycka lite synd om mig men nja… Hon har säkerligen inte tyckt det var så trevligt med privat röra eller sjukdom men det är mer en förklaring till mina resultat, inga bortförklaringar. Hon har mailat peppande, komiskt mail en fredagskväll där hon påminde mig om att sköta helgen när jag är borta, ha koll på mina bilder, blod och jag har känt att jag haft en liten ”minihök” över mig vilket varit så jäkla bra! För oavsett när jag ursäktat mig, vill ha någon som förstår, tycker lite synd om mig och blablabla, så har jag behövt någon som är rak, tydlig med att säga sanningen och tvingar mig till att fullfölja det jag påbörjat. Det är hennes jobb och det har hon klarat så himla bra!

Fuskat – Först tänker jag jätte mycket fusk men sedan när jag slår ut det, 6 måltider om dagen i 1 vecka är 42 och om jag då fuskat 1 vecka 2 gånger, då har jag ändå klarat mig 40. Men däremot känns varje fusk som mycket och stort för man vet att det inte ingår, man känner Lisa därbak, det har tagit stor plats när man fuskat.

Hade det räckt med 2 månader? Den tanken slog mig där runt 2 månader men faktum är att nu när jag är klar och ser vad som hände sista månaden, så förstod jag att det var där allt hände, det var där jag landade så nej, jag är glad att jag höll på så länge. Men nu när jag har gjort det så hade jag nog inte gjort om det 3 månader utan har nått dithän med tankarna jag ville men däremot om jag ville ha en kick 1 månad eller någon ny träningsutmaning, då hade jag definitivt gjort om det!

IMG_5444Vad jag har vunnit? Det bästa med utmaingen. Jag har vunnit en stark kropp! Jag har sprungit flera längre sträckor och inte känt någonting i rygg och nacke, förstår ni hur det känns… wow! Jag har fått bättre hållning. Jag har fått lite snyggare armar och mage. Jag har gått ner mina extra kg och det är så mycket lättare att springa. Jag har gjort en utmaning, jag har fullföljt trots hinder och jobbigt längs resan, jag har hittat mitt tänk som jag kommer följa framöver och som passar mig bäst, jag har ifrågasatt många situationer hur jag förhåller mig till dem eller till mig själv, lärt mig mer om mig själv och så mår jag väldigt bra!

Framöver – Jag har känt mig lite uppsvälld av alla mejeriprodukter och jag har saknat frukt. Jag åt redan tidigare ganska rent men nu har det blivit ännu mer och jag gillar det (varför äta tacokrydda när det är enklare och bättre att göra egen…). Där är nog största förändringen, fortsätta äta ungefär som detta men ändå känna att jag kan och ”får” äta en fralla om jag bjuds och har lust. Matlådor var jag redan bra på, planera kan jag nog bli ännu lite bättre på, äta 6 gånger om dagen passar mig bra och så ett nytt träningsupplägg där det gäller att springa längre och mer samtidigt som jag inte vill tappa den explosiva träningen, kommer också bli en spännande utmaning att se hur det kommer att gå för gå har jag bestämt mig för att det ska göra.

Utmaningens siffror:

  • Minskat i cm – 28,5 cm (överarmar, bröst, midja, mage, rumpa, lår, ovanför knä och vad har jag mätt)
  • Minskat i kg – 5,4 kg
  • Tränat sammanlagt 72,5 timmar
  • Fått mail från Lisa PT – 62 mail…

TACK – till Lisa som har stått ut med mig och varit med på denna resa, stor guldmedalj till henne! Tack till Hanna som stått ut med att jag glömt köpa hem saker som hon vill äta eller att jag varit förvirrad, eller bjudit henne på saker hon inte tycker om men som jag velat att hon ska testa… Tack till Rebecca som hört mitt prat (tjat) om mat, tack till ALLA som kommit med fina ord när det gått bra och hejat när jag tyckt det varit kämpigt. Och tack till mig själv som både vågade hoppa på detta, vågar lära sig nya saker om mig själv och som tog mig i mål. Du är bra du 🙂

Och utmaningen firades med att belöna sig med en ny fin vårjacka. Fick en kommentar på Instagram om att att jag var värd 2 jackor men jag tänker som såhär, en belöning nu och en belöning om 2 månader när jag klarat att inte bara behålla denna ”nya Malin” utan även har fått ännu bättre resultat. Nu är denna utmaning/resa klar och jag har en väldigt bra grund på många område, det är med spänning jag ser fram vad som kommer härnäst…

IMG_5810

Kommentera

